Day #4 - Dust and Dirt

2 juli 2014 - Nyeri, Kenia

Tijd om aan het werk te gaan! 3 deelnemrrs vormen vandaag de kookploeg en zorgen ervoor dat we vandaag voldoende energie hebben. Aidan neemt 9 deelnemers mee naar de school en ik ga met de overige 9 naar Kieni West.

Rachel moet lachen voordat we vertrekken. “wat is iederen nog lekker schoon he?” zegt ze. Tjah dat is aan het eind van de dag wel anders.

Op Kieni West is er vandaag 1 simpele taak voor ons; het schuren van de muren. Schilder Steve Masai stuurt ons aan. Gewapend met schuurpapier en een plamuurmes gaan we de muren te lijf. Tussen al het harde werk door is er tijd om even te voetballen met een echte afrikaanse voetbal, een van in elkaar geknoopte plastic tasjes. Ook wordt de orachtige omgeving verkend. Het weeshuis ligt op een heuvel, 360 gradn rond is er een betoverend uitzicht te zien.

Tijdens de eerste break drinken we Patrick’s thee. Hij kookt deze op een houtvuurtje op de binnenplaats. Vorig jaar deed hij dit nog in een geimproviseerd keuken-hutje op het terrein. Dat hutje is nu in gebruik voor de nachtwacht. Men had alleen niet verwacht dat hij zijn vrouw en 5 kinderen er ook in zou huizen.
Deze kinderen hebben ons geholpen met schuren en vegen. Het was een gezellige boel en er werden veel foto’s gemaakt. Deze lieve kindjes in verschoten klern maakten veel indruk op ons allemaal.

Na de lunch werden we opgehaald door Muturi met zijn Matatu. Het lijkt wat koet om tot half 3 te werken maar op deze manier zorgen we ervoor dat alle deelnemers het 3 weken uithouden en niet al te vermoeid terug naar huis vliegen.

Aidan en ik zijn even met Rachel meegegaan om de afgelopen dagen te bespreken. Het is fijn om even te evalueren zodat we samen snel kunnen reageren op instortende deelnemers of speciale wensen voor het programma. Met een lekker glaasje sprite en een fijne dosis wifi konden wij het goed uithouden.

Na het eten was er maar heel even tijd voor muziek. Vanwege examens werd er druk huiswerk gemaakt.

Lekker slapen, morgen mag ik met de groep naar de Karuda School.