Day #43 - Indrukwekkend

10 augustus 2014 - Phnom Penh, Cambodja

Inmiddels zijn we aangekomen in Phnom Penh. De hoofdstad van Cambodja had al eerder de eer ons te ontvangen maar dat was voor een overstap op de bus naar Siem Reap. Het gedeelte van de stad waar dat busstation lag was niet moeders mooiste, gelukkig heeft het centrum van Phnom Penh meer te bieden.

Vandaag hebben we de Killing Fields bezocht. Van 1975 tot 1978 hebben de Rode Khmer geregeerd in wat toen Democratisch Kampuchea heette. Deze groepering vond dat boeren het land zouden moeten runnen en vermoordden daarom iedereen die niet aan dat profiel voldeed. Had je een bril? Dood. Sprak je Engels? Dood. Docent? Dood. Student? Dood. Woonde je in de stad? Dood. Zo werden 3 miljoen mensen het graf in gewerkt. Een kwart van de bevolking!

In de killing fields wordt uitgelegd hoe dat uitmoorden te werk ging. Massagraven vol met mannen, vrouwen en kinderen achter hoge muren, niemand wist wat erachter gebeurde. Er waren tientallen van dit soort plekken in heel Cambodja. Het ‘killing field’ wat wij bezoeken is in 1980 omgedoopt tot een gedenkplek. Sinds 1988 staat er een stupa waar de botresten van 9000 slachtoffers tentoon worden gesteld. In totaal zijn 20.000 mensen geëxecuteerd op deze plek. Een audiotour leidt ons langs de verschillende graven en gebouwen. Het is erg indrukwekkend. We worden er stil van, en met ons alle andere bezoekers. Er heerst een vreemd soort rust op het terrein. Niemand lacht, iedereen luistert, schud met het hoofd.

Na een korte lunch bezoeken we ook de Office S-21 gevangenis. Ook hier wist niemand wat er binnen gebeurde. Het voormalig schoolgebouw werd omgebouwd tot gevangenis terwijl iedereen de stad uitgejaagd was. Phnom Penh was een spookstad geworden.

We sluiten deze indrukwekkende en leerzame dag af met een massage, een hapje eten en een wandeling over de markt. Om 6:30 vertrekken we naar het vliegveld voor onzr laatste bestemming: Singapore!

1. Rieky:
    10 augustus 2014
    Wat een indrukwekkend verhaal Ellen.
    Nog fijne dagen in Singapore.
  2. Emmy Schepens-Vissers:
    11 augustus 2014
    Wat een supermooie foto's staan er weer bij!
    Mijn vakantieverlanglijstje wordt alweer langer......