Day #37 - knock knock

Knock Knock

Who’s there?

Angkor..

Angkor What?!?

Een wekker om 4:00 (Angkor) wat een kriem! We kunnen niet ontbijten en stappen slaapdronken de tuktuk in. Het is nog pikkedonker en we zien een heleboel medetoeristen die ook richting Angkor (wat?) reizen.

Onderweg spelen we het alom bekende belspel “Tempel of Hotel”. Spelshowhost Ivo Soliman leidt de hete strijd tussen kandidaten Kamil en Ellen in goede banen. Ïs het een tempel of is het en hotel?!”.

Gelukkig staat er bij de Angkor Wat een koffiekraampje zodat we even (Angkor) wat kunnen eten en drinken. Op naar de tempel! Het is hardstikke druk, we sluiten aan in de stroom van mensen. Voor de tempel liggen 2 vijvers. In de linker staat water (Angkor) wat zorgt voor een prachtige weerspiegeling. De zon laat zich niet zien, het is te bewolkt. Wanneer we net de tempel in willen lopen prikt ze toch door de wolken heen. Vanaf het rechter basin hebben we een prachtig uitzicht op het natuurschoon.

Onze gids weet wel wat te vertellen. Zo is de tempel ooit gebouwd als hindu-tempel en later omgevormd naar een boeddhistische tempel. In de eerste ruimte die we betreden zit een monnik die de bekende rode touwtjes omknoopt bij de toeristen. Ook wij besluiten mee te doen aan de happening, te meer omdat onze gids er ook wel een wil. De touwtjes staan voor geluk bij de plannen die je hebt met je leven. Op hoop van zegen!

Na (Angkor) wat meer verhalen over goed & kwaad en een prachtig uitzicht vanaf de bovenste verdieping van de tempel laten we dit wereldwonder achter ons. De volgende stop is Angkor Thom. Hier lopen ook (Angkor) wat olifanten rond. Ik kan er niet blij van worden.. Olifanten horen vrij rond te lopen en niet met een dom bakje op hun rug met daarin wat toeristen. Het is wat hypocriet misschien wanneer je in Nederland hetzelfde doet met paarden maar ik vind het maar niets.

Tijd voor een ontbijt. Het is inmiddels 9 uur, hoewel het voelt als 3. Met een pannenkoek achter de kiezen trotseren we een rijtje tempels. Het is echt prachtig. De bewerkte stenen die na 100en jaren flink afgesleten zijn. De hopen stenen die zijn blijven liggen na instortingen en begroeid zijn met mos en plantjes. Het leukst is nog de ontdekkingstocht die je kan maken door de vele gangen. Uiteraard volgen wij alles behalve de aangegeven route. Hoe onneembaarder de hoop stenen lijkt, hoe liever we het proberen.

De warmte eist zijn tol, we drinken veel en nemen een extra pauze op het terrasje. (Angkor) wat cola en water later kunnen we er weer tegenaan. Ook het terras van de Lepra-koning wordt niet overgeslagen. (Charlie zou het me nooit vergeven ;))
Elke tempel is weer anders en we ontdekken steeds weer wat nieuws. Bij een kleine verscholen toren vliegen vlinders in alle kleuren rond, werkelijk schitterend.

De warmte wint het weer en Dam brengt ons naar een restaurant met aircondtioning. (Angkor) wát een verademing! Omdat het hard is gaan regenen buiken we extra lang uit in de hangmatten naast het restaurant. De stortbui klinkt als vriendelijk getik op het rieten dak.

Nog 3 tempels te gaan! 1 daarvan is degene waar de film tomb-raider is opgenomen. Deze tempel komt bij ons alle 3 zeker op 2 in de tempel-top-tien. Het is inmiddels gaan onweren, wat het effect van de omgeving flink versterkt.

Het was een prachtige en vermoeiende dag. Dam brengt ons naar het hotel waar we nog even (Angkor) wat eten en een douche nemen. Om 20:00 worden we opgehaald door de nachtbus die ons naar Shinouksville brengt.

1. Emmy Schepens-Vissers:
    6 augustus 2014
    He Ellen,
    na een aantal dagen zonder internet, (Duitsland loopt daarin soms nog achter bij Vietnam), heb ik dan nu thuis weer bij kunnen lezen! Smullen van je verhalen, is beter gezegd..
    X
  2. Cynthia: