Day #28 - Hue

26 juli 2014 - Hue, Vietnam

Tegen 9:00 komen we aan in Hue. Na een douche in onze fijne hotelkamer kunnen we er weer tegen. We lezen al onze social media even bij en lopen dan de stad in. Hue lijkt erg op Hanoi, toch krijg ik er een iets dorpser gevoel bij.

We zoeken een pinautomaat en een eettentje voor onze lunch. De lunch loopt uit op een prachtig plan. Bij het tentje waar we eten verkopen ze ook motortours. Iets wat op ons wensenlijstje staat deze reis. We plannen een middagrondje langs de grootste bezienswaardigheden in Hue.

Allereerst is het al een hele beleving om nu niet al lopend de vele scooters en motoren te ontwijken als voetganger aar deel uit te maken van deze georganiseerde chaos. Zigzaggend tussen bussen en vele andere tweewielers vinden onze gidsen een weg naar de eerste stop; de pagode.

We zoeven door naar een plekje waar men wierook en de typische Vietnamese bamboehoeden (conical hats) maakt. Ook wij mogen het wierook maken eens proberen, uiteraard lijkt het makkelijker dan het is. De dames zijn niet al te blij met onze schaarse aankopen maar ach, we moeten ze nog een hele reis meeslepen.

De eerste tempel die we bezoeken krijgt een bijzonder tintje. Het is namelijk kneiter-hard gaan regenen. En dan niet zo’n bui waar we in Nederland altijd zo lekker over kunnen klagen, nee. Deze bui maakt dat alle trappen in het complex veranderen in watervallen en alle binnenpleintjes in een peuterbadje. We kopen, nadat we al doorweekt zijn, een poncho en trotseren de regen. We hebben niet voor niets 80.000 Vietnamese Dollars betaald. De schuilende menigte kijkt ons verbijsterd aan, gekke Hollanders.

Na onze waterpret klimmen we weer achterop. Tussen huisjes, groene rijstvelden en enorm veel grafstenen door sjeezen we naar een klein restaurantje. De gastvrouw is erg aardig, we krijgen groene koude thee en een banaan van haar. Het restaurant ligt naast een prachtige houten Japanse brug. Ooit gemaakt zodat de oude van dagen gemakkelijk de rivier over konden steken.

Onderweg komen we nog een ‘kudde’ eenden tegen die ‘gehoed’ worden door een man in een bootje. “for food?” vraag ik mijn driver. Hij knikt instemmend.

Onderweg hebben we de smaak van het motorrijden te pakken en besluiten we om ook de weg naar Hoi An morgen op deze manier te bereizen. De bus gaat door een tunnel maar met de motor kom je langs een aantal bezienswaardigheden.

Na een korte uitrust-sessie gaan we op zoek naar een restaurantje. Het is niet per se het noemen waard. Het tentje waar we daarna nog even neerstrijken voor een cocktail wel. Taboo heet het en er werden alleen maar toffe nummers gedraaid. Onder het genot van een gin-tonic zingen en dansen we mee vanaf onze stoel. Tevreden duiken we ons bed in, om 9:00 staan onze motormuizen voor de deur voor de trip naar Hoi An. Precies 24 uur na onze aankomst in Hue.

1. Samir:
    27 juli 2014
    heerlijk wat jullie meemaken, mooie verhaal, ben benieuwd naar avonturen in Hoi An.