Day #26 - Ha Long Bay

24 juli 2014 - Halong Bay, Vietnam

Dankzij de temazepam die ik van de dokter kreeg slaap ik als een roosje. Eigenlijk waren de pilletjes voor tijdens de lange reis maar toen heb ik ze niet durven nemen. Nu kwamen ze goed van pas.

Om 8:00 verzamelden we ons bij het reisbureau. Daar werden we opgehaald door onze buschauffeur. We claimen natuurlijk, volwassen als we zijn, meteen de achterbank. Onze gids heet Kong en omdat dat eigenlijk anders geschreven wordt en vaak fout gezegd wordt door onze toeristische medemens stelde hij zich voor als King Kong.

In 4 uur rijden we naar Ha Long Harbour. Daar begint het festijn. Een grote meute vakantievierders staat in groepjes bij elkaar en houdt angstvallig hun gids in de gaten. King Kong neemt ons mee naar een bootje verderop. In 2011 is er nog een bootje gezonken in Halong Bay en we zijn dus voorzichtig nieuwsgierig. Het kleine bootje waar we opstappen brengt ons naar ons ‘cruiseschip’.

Na een verfrissend doekje en een glaasje koude thee krijgen we onze kamersleutel. Dat ziet er prima uit. We dumpen onze spullen en verzamelen ons gauw weer bij de bar; tijd voor lunch!

In de middag staat ereen vol programma geland. Allereerst bezoeken we een van de grotten in het gebied. Halong Bay is ongeveer 1,5 km2 in oppervlak en daarbinnen liggen bijna 2000 eilanden. Om alles te zien heb je 7 dagen met een privéjacht nodig. De baai is prachtig. Precies zoals je in de folders ziet, hier is geen photoshop voor nodig.

Na het bezichtigen van de rots met prachtige kleuren en vormen varen we verder naar een klein strandje. Het zand wat daar ligt is erop gespoten, in dit gebied vindt je van nature geen zandstranden. Er is een trap gemaakt naar de top van het eidlandje. Vanaf daar is er een prachtig uitzicht.

Als laatste programmaonderdeel voor het diner gaan we kajakken. Echt een bijzondere beleving met op de achtergrond de ondergande zon.
Even douchen en dan snel naar het zonnedek. Een ondergaande zon, cocktail in de hand en mijn 2 maatjes, Ivo en Kamil, in de buurt; ik ben geland. (Nu ook mentaal)

In de avond wordt er karaoke aangeboden. In de praktijk komt dat erop neer dan Kamil, Ivo en ik 2 uur lang door de microfoon bléren terwijl de rest van het gezelschap drankspelletjes doet op het dek.

We sluiten daarbij nog heel even aan en danis het bedtijd.
Ik heb last van de kou en herrie van de airco op onze kamer en vertrek na een uurtje woelen en draaien naar het dek. Onder de sterrenhemel probeer ik me te herinneren wat Tilas de Massaii-krijger me vorige week geleerd heeft.
Tevreden val ik in slaap.

1. Emmy Schepens-Vissers:
    25 juli 2014
    Ben benieuwd naar jullie fotos! Daar is het meer van Schwerin niks bij. :-)
  2. Samir:
    25 juli 2014
    Hoi Ellen leuk om via jou te horen dat jullie genieten samen en blaeren samen , veel plezier en de groeten aan de boys.