Day #20 - Mount Kenya

18 juli 2014 - Samburu National Park, Kenia

Na veelvuldig afscheid nemen van iedereen die we hebben leren kennen (en niet hebben leren kennen) op de Moi Nyeri Primary School propten we ons in de bus. De reis gaat naar Samburu National Reserve. Niet ‘park’ want er is geen omheining. De beesten mogen bij de buurman grazen als ze daar zin in hebben.

Het is een lange rit en we vermaken ons met raden welke berg de Mount Kenya is. Het blijft bij gokken want de wolken belemmeren ons zicht. De meest vreemde liedjes passeren de revue. Van Hazes tot Kinderen voor Kinderen, we zingen (bijna) allemaal uit volle borst mee.

Onderweg weet ik nog bijna America te verkopen aan een mira-kauwende Keniaan. Hij blijft maar roepen "I want America!" Dus ik geef hem zij zin en zeg: "Wat heb je ervoor over?" 50 kamelen wil hij ervoor geven. Dus ik beloof hem Obama te bellen als hij gauw de kamelen gaat halen. Het is helaas nooit tot een ruil gekomen.

Aangekomen bij Samburu NR begint direct de safari. We zien allerlei beesten en zelfs een olifant. Rond 17:00 rijden we het resort op. Het Intrepids tentenkamp is een soort paradijs. De hutten zijn prachtig en hebben een balkon richting de rivier. Overal lopen aapjes en soms struint er een olifant voorbij.

Ik mag in mijn eentje in een hut omdat we met een oneven aantal meisjes zijn. Heerlijk!

Om 19:00 houdt Tilas de massai-krijger een korte presentatie over de dieren in Samburu. Hij vertelt heel levendig en heeft en bijzonder goed gevoel voor humor.
Dan is het eindelijk tijd voor het avondeten. Wat een bizarre verandering van setting en voedsel. Het heeft uiteraard nog steeds een Keniaans tintje maar de luxe van keuze en het feit dat er 7 gangen zijn maken de kloof tussen arm en rijk wederom goed duidelijk.

Tilas neemt ons na het eten mee naar een open plek om sterren te kijken. Zijn stam maakt veel gebruik van astronomie en hij weet dan ook feilloos uit te leggen welke sterrenbeelden we kunnen zien en waar de planeten staan. Mars en saturnus zijn goed te zien.

Uitgeteld duik ik mijn hemelbed (!) in.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl